۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۶۰۶۴۳۷

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
یکی از مسؤولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان، از اجرای طرح ضربتی برای نظارت بر توزیع شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

افزایش ۳۶۸۳ واحد شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت با افزایش ۳۶۸۳ واحد به رقم ۲۰۷ هزار و ۷۵۱ واحد رسید. شاخص کل با معیار هموزن نیز امروز افزایشی بوده و با رشد ۸۴۵ واحد به رقم ۴۳ هزار و ۸۸۲ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از ۷۹۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۳/۵ میلیارد اوراق حق تقدم و سهام در قالب ۲۵۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۵۰ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱۵۰۷ واحد رشد کرده و به قرم ۵۹ هزار و ۶۴۰ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن ۵۸۷ واحد رشد کرده و به رقم ۳۰ هزار و ۵۱۹ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش ۴۱۰۲ واحد به رقم ۲۳۲ هزار و ۴۲۸ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲۶۳۱ واحد به رقم ۱۵۶ هزار و ۶۷ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۷۷۱۳ واحد به رقم ۳۹۹ هزار و ۴۸۰ واحد رسید.

امروز نماد‌های تأثیرگذار در تقویت شاخص بورس شامل فولاد، شپنا، فملی، شتران، فارس، شبندر، فخوز بودند. نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های سایپا با قیمت پایانی هر سهم ۱۳۲۹ ریال، بانک تجارت با قیمت ۴۰۵ ریال، بانک ملت با قیمت ۳۱۸۲ ریال، ایران‌خودرو با قیمت ۴۵۸ ریال، فولاد مبارکه اصفهان با قیمت هر سهم ۴۲۳۳ ریال، گروه مپنا با قیمت هر سهم ۶۳۱۳ ریال، پارس‌خودرو با قیمت هر سهم ۱۰۰۰ ریال و بانک صادرات با قیمت هر سهم ۴۳۴ ریال بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل افزایشی بوده و با رشد ۴۵ واحد به رقم ۲۵۳۹ واحد رسید. امروز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۱/۳ میلیارد اوراق حق تقدم و سهام در قالب ۱۳۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۰۶ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های زاگرس، مارون، میدکو، ذوب، شراز، شاوان در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده و نماد کگهر بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، نیروگاه زاگرس کوثر بودند.

امروز با پیام ناظر بازار برخی از نماد‌ها مانند کنور۱، خچرخش، سغرب، فجر، ختراک۱، متوقف شدند. همچنین نماد ثاخت۱ نیز متوقف شد و نماد پدرخش، لبوتان، سدور، سصوفیح، بازگشایی شدند و اطلاعیه در مورد حق تقدم استفاده‌نشده خنصیرح نیز منتشر شد.
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون و ۴۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۱ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان
سکه‌گرمی یک میلیون و ۲۵ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۸۹ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۳.۱ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۶۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۸۹ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۳.۱ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان
قیمت درهم ۴ هزار و ۱۱۲ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۹ هزار و ۶۳۹ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان است.
____________________________

اختصاص۲۵هزارمیلیارد منابع مالی برای ایجاد یک میلیون و۹۰ هزار شغل

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال که صبح امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: این جلسه به عنوان پیش مقدمه نشست شورای عالی کار است که پس از جمع بندی و نهایی شدن برنامه‌های اشتغال سال ۹۸، در آینده نزدیک در نشست شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور به تصویب می‌رسد.

وی با تشریح جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال گفت: در این نشست، جمع بندی کلی از عملکرد برنامه‌های اشتغال دستگاه‌هایی اجرایی ارائه شد؛ در عین حال گزارشات نشان می‌دهد علیرغم فشار‌های ظالمانه، سیاست‌های اشتغالزایی، سیاست‌های خوبی بوده است؛ به طوری که در حوزه کشاورزی، میزان اشتغالزایی روند معقولی را طی کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین در حوزه گردشگری، با ایجاد مراکز جدید گردشگری و قالب‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی حاصل و قریب به ۲۰۰ هزار شغل نیز در سال گذشته در حوزه گردشگری ایجاد شده است.

شریعتمداری تأکید کرد: در مجموع علیرغم اینکه با کاهش رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مواجه بودیم، سیاست‌های اشتغالزایی قابل قبول بوده و روند خوبی را طی کرده است.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۸ برنامه‌ای با مشارکت تمام دستگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی اشتغال تهیه شده است، گفت: برای اجرای این برنامه، ۲،۵۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور به عنوان یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده؛ همچنین ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی اختصاص می‌یابد.

این عضو کابینه دوازدهم همچنین ادامه داد: طرح اشتغال سال ۹۸ در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است و پس از جمع بندی دستگاه‌ها، در نشست شورای عالی کار بررسی و تصویب خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر لزوم مقابله با واردات کالا‌های مشابه داخل، افزود: باید در واردات کالا دقت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم با رونق تولید، بخشی از اشتغال کشور را تثبیت کرده و توسعه دهیم.

شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه یارانه مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات بانک‌ها باید جبران شود، گفت: علاوه بر این، برای توسعه اشتغال باید از ظرفیت مالیات و تأمین اجتماعی به عنوان یک سیاست مهم با هدف رونق تولید و تثبیت اشتغال بهره بگیریم.

وی رفع موانع فضای کسب و کار را از الزامات توسعه اشتغال و رونق تولید عنوان کرد و گفت: همچنین در کنار برنامه ایجاد اشتغال، باید نظارت بر طرح‌ها نیز دستور کار قرار گیرد که در همین زمینه، روز گذشته در اقدامی اساسی، اسامی تمامی دریافت کنندگان تسهیلات ۴، ۶ و ۱۰ درصد اشتغال روستایی را با هدف شفاف سازی منتشر کردیم تا مشخص شود چه کسانی برای ایجاد چه مشاغلی، در چه استانی و برای ایجاد چند شغل تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وزیر تعاون همچنین گفت: از مجموع یک و نیم میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی، تاکنون بیش از ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ‌های ۴، ۶ و ۱۰ درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است که اسامی آن‌ها از طریق سایت وزارت کار قابل مشاهده است.
____________________________

رشد قیمت نفت در آتش فجیره
 
تکذیب و تایید چند باره خبر حادثه چند نفتکش در بندر فجیره امارات هم نتوانست مانع افزایش قیمت نفت در آغاز معاملات امروز باشد و قیمت نفت حدود نیم درصد بالا رفت.

صبح روز گذشته حادثه‌ای برای چند نفتکش در نزدیکی بندر فجیریه امارات رخ داد. حادثه‌ای که اگر چه در روز تعطیلی بازار‌های جهانی نفت اتفاق افتاد و حتی در ابتدا تکذیب شد، اما تاثیر خود را بر روی قیمت‌ها داشت و با شروع معاملات از صبح امروز، قیمت‌ها را حدود نیم درصد بالا برد.

این اتفاق سبب شد تا عوامل تضعیف قیمت نفت در بازار مانند خاموش شدن یک ماهه پالایشگاه ۶۶۰ هزار تنی هند و تغییر برنامه خوراک نفت ترش در پالایشگاه‌های آمریکا بی اثر شود و قیمت‌ها بالا روند.

بر این اساس، قیمت نفت برنت ۶۸ سنت گران‌تر از جمعه قیمت خورد و ۷۱ دلار و ۳۰ سنتی شد. نفت سبک آمریکا نیز ۲۷ سنت بالا رفت و روی عدد ۳۱ دلار ۹۳ سنت ایستاد.

اهمیت اتفاقات در فجیره از آن جهت بود که این بندر، دومین بندر بزرگ بانکرینگ یا همان سوخت رسانی به کشتی‌ها و نفتکش‌ها در جهان است. همچنین نزدیکی این بندر به منابع نفت و گاز خاورمیانه و بارگیری روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام از این بندر، بر اهمیت آن افزوده است.
____________________________

خرید و فروش خودرو به صفر رسید
 
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره بازار خودرو گفت: درحال حاضر خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اظهارات وزیر صنعت برای کنترل قیمت خودرو تا ۳ ماه آینده گفت: با بالا بردن عرضه خودرو در بازار، تولید به مراتب بیشتر می‌شود و این موضوع موجب کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار شده و نوسان در بازار را به حداقل می‌رساند.

به گفته موتمنی، در حال حاضر مشکلات موجود در بازار خودرو به کمبود عرضه بازمی‌گردد، وقتی عرضه کالا در بازار با کمبود مواجه شود به‌طور قطع، حجم تقاضا بالا می‌رود و دیگر نمی‌توان بازار را کنترل کرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد: قیمت خودرو‌ها در بازار روند کاهشی دارد، اما به دلیل نبود خریدار واقعی ممکن است قیمت‌ها دچار نوسان شود.

موتمنی در تشریح قیمت خودر‌وهای داخلی و مونتاژی در بازار گفت: هم اکنون قیمت پراید ۱۱۱، ۵۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۹۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۱۲۰ میلیون تومان، ساینا رنگ فولادی ۶۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۸۳ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۸۵ میلیون تومان، سراتو سایپا ۳۲۵ میلیون تومان، چانگان ۲۰۰ میلیون تومان است.
____________________________

تشدید نظارت بر توزیع شکر

اکبر تقوی شوازی، مدیرکل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از اجرای طرح ضربتی برای نظارت بر توزیع شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف خبر داد.

شوازی گفت: در ماه رمضان بازرسی‌های ویژه‌ای از سطح بازار و مراکز عرضه و توزیع شکر منجمله در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای به منظور نظارت و کنترل این کالای پرمصرف در این ایام در سطح استان در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های تعاونی مصرف، یکی از نهاد‌های مهم توزیع کالا در نظام اقتصادی است اظهار داشت: مقرر شده است بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و اصناف کشور در طرح ضربتی که به طور همزمان در سراسر کشور اجرا می‌شود فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف در زمینه خرید و فروش کالای شکر را مورد بررسی قرار دهند.

مدیر کل نظارت بر شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت با توضیح اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف تابع ضوابط و ضرایب سود خرده فروشی است و اگر کالایی را از مبادی تولید و تامین تهیه و خریداری می‌کنند استفاده از ضرایب سود حتما باید نسبت به قیمت فروش کارخانه و قیمت فروش واردکننده باشد گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت کالایی که از مبادی تامین تهیه می‌شود و به مصرف کننده نهایی عرضه می‌شود باید پایین‌تر از قیمت بازار و مندرج بر روی کالا باشد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات